About Me

My photo
Dear reader, I'm Shafiq. In course, Database Management and Web Application at College Vocational Kuala Selangor.

Wednesday 5 February 2014

MEMBUAT JADUAL Ms ACCESS



ASSALAMUALAIKUM ...

Keadaan saya sekarang dalam keadaan mengantuk tetapi saya tetap akan membuat/menunjukkan jadual Ms Access .  :) :)

 *Continue ....
 *Kita meneruskan hasil kerja kita setelah mendapat paparan berikut untuk membuat jadula (table) dengan meng'klik' drop list dan 'klik' design view .




       
  Selepas anda memilih 'design view' akan keluar paparan berikut :-





~  dan akan jadi lah seperti ini :-







Bagi membuat 'field' (medan) pada jadual klik pada 'datasheet view' pada drop list (jadual yang akan saya bina mengandungi 2 medan nama dan badan beruniform . Maka akan muncul paparan seperti ini .






Bagi membuat dua medan , saya akan membuat medan dengan klik pada 'click to Add' , pilih 'text' (sebab nama adalah terdiri daripada huruf-huruf jadi kita setkan jenis data ini adalah huruf/text)  dan saya akan namakan sebagai nama . Begitu juga dengan medan Badan Beruniform (*jangan 'jarakkan jika terdapat dua perkataan) saya setkan sebagai 'text ' .
ALHAMDULILLAH , WALSYUKURILLAH bersyukur padamu ya 'ALLAH' . saya telah menyiapkan seperti ini .










~The End~








No comments:

Post a Comment