Google merupakan sebuah syarikat multinasional Amerika yang
pakar dalam perkhidmatan dan produk yang berkaitan dengan Internet. Ini
termasuk teknologi dalam talian pengiklanan, carian, pengkomputeran awan, dan
perisian.Sebahagian besar keuntungan yang diperolehi daripada
AdWords,perkhidmatan pengiklanan dalam talian yang meletakkan iklan tepi
senarai keputusan carian.
Google diasaskan oleh Larry Page dan Sergey Brin ketika
mereka berada Ph.D. pelajar di Universiti Stanford. Bersama-sama mereka
memiliki kira-kira 14 peratus daripada sahamnya tetapi mengawal 56 peratus
daripada pemegang saham kuasa mengundi melalui supervoting saham. Mereka diperbadankan
Google sebagai sebuah syarikat persendirian pada 4 September, 1998. Satu
tawaran awam permulaan diikuti pada 19 Ogos, 2004. kenyataan Misinya dari awal
lagi adalah "untuk mengatur maklumat dunia dan menjadikannya boleh diakses
secara universal dan berguna,"dan slogan tidak rasmi yang telah
"Jangan jahat." Pada tahun 2004, Google berpindah ke ibu pejabat
barunya di Mountain View, California, digelar Googleplex.
Pertumbuhan pesat sejak penubuhannya telah mencetus beberapa
siri produk, pengambilalihan dan perkongsian luar enjin carian utama Google. Ia
menawarkan perisian produktiviti talian termasuk e-mel (Gmail), perkhidmatan
penyimpanan awan (Google Drive), sebuah suite pejabat (Google Docs) dan
perkhidmatan rangkaian sosial (Google+). Produk Desktop termasuk permohonan
untuk menyemak imbas web, penganjur dan penyuntingan foto, dan mesej segera.
Syarikat itu membawa pembangunan sistem Android mudah alih operasi dan Chrome
OS pelayar sahaja untuk netbook yang dikenali sebagai Chromebook. Google telah
bergerak semakin ke dalam perkakasan komunikasi: rakan kongsi dengan pengeluar
utama elektronik dalam pengeluaran "kos rendah yang berkualiti
tinggi" itu peranti Nexus dan diambil alih Motorola Mobility pada Mei
2012. Pada tahun 2012, satu infrastruktur gentian optik telah dipasang di
Kansas City untuk memudahkan perkhidmatan jalur lebar Google Fiber.
No comments:
Post a Comment